Man kan spåra bilens historia redan till slutet av 1700-talet då den franske uppfinnaren Nicolas Joseph Cugnot konstruerade en vagn som drevs med hjälp av en ångmotor. Vagnen som han uppfann var meningen att användas inom försvaret som artillerivagn men satte igång idéer om att man skulle kunna utveckla en självgående vagn som kunde användas av alla. Den första vagnen som skulle användas i persontrafik skapades därför cirka trettio år senare av en engelsman som hette Richard Trevithick. Det dröjde dock till mitten av 1800-talet innan dessa spreds och började tillverkas i någon större omfattning.

Man skulle kunna tro att elbilen är något ultramodernt fenomen men faktum är att man byggde en eldriven vagn redan i början av 1800-talet. Detta gjordes av den skotske mannen Robert Anderson. Den var dock väldigt långsam och batteriet som användes räckte inte alls länge. Dessutom var förbränningsmotorn på framfart och år 1862 skapades den första bilen som drevs med hjälp av en förbränningsmotor, och bara några år senare kom bensinmotorn. Lite senare uppfanns även det som kom att kallas för den första bilen med egen styranordning.

Bilarna var dock ännu vid utvecklingsstadiet och det dröjde fram till slutet på 1800-talet innan bilar som faktiskt kunde användas tillverkades. En av dessa var helt enkelt en ombyggd hästdroska som istället för häst använde en bensindriven motor för att ta sig fram. Det var dock fortfarande få förunnat att ha bil och det fanns inga bra vägar samt var väldigt dyrt. Detta förändrades när Henry Ford började tillverka T-Forden på löpande band. Det var då som bilen började bli till varje mans egendom och det var då som bilar på allvar började användas runt om i världen.