Bara namnet är magiskt! Ferdinand Porsche ville konstruera racingbilar, något som han börjat med i Tyskland redan innan kriget, och 1922 visade han upp modellen Sascha.

Ingen kunde då förstå att den 1,1 liters fyrcylindriga Sascha skulle vara början till en av vår tids mest magiska historier. Den 25 april 1931 startade Ferdinand Porsche sitt företag i Stuttgart.

Porsches legender

Porsche 911 kom 1963, den var en efterföljare till Porsche 356 – och bilvärlden älskade 911:an! Den visades första gången på Frankfurts bilsalong som Porsche 901, men döptes om till 911. Det tillverkades flera tävlingsversioner av 911:an, bland annat Carrera RS 2.7 från 1972. Det var en lättare bil med tunnare karosspaneler, men den hade en större motor.

Den ultimata racingbilen – gatuslickande och vackra Porsche 917 togs fram 1969 i samarbete med Penske Racing. Porsche 917 vann det prestigeladdade 24-timmarsloppet Le Mans både 1970 och 1971 Än idag kan 917:s farliga utseende ta andan ur betraktaren. Bilen togs fram rekordsnabbt, den dominerade tävlingsbanorna och är fortfarande en av de mest framstående sportbilarna i racinghistorien.

Porsche i Sverige

År 1949 sändes ett telex från Porsche till Scania-Vabis kontor i Södertälje. Där meddelades att Scania hade godkänts som importör, och Sverige skulle nu blir Porsches andra exportmarknad efter Schweiz. 1950 kom den första Porschebilen till Sverige. Det var en premiumbil som hade en unik kundgrupp. Den 11 maj levererades den första Porschen och det första året såldes 13 bilar i Sverige. Dessa kom från den numera berömda serien av handbyggda 356:or som hade aluminiumkarosser.

Idag är 50 % av nybilsförsäljningen laddbara fordon. Porsche började också under 1990-talet att införa vattenkylda motorer i 911:an, vilket mötte motstånd hos bilentusiaster som menar att Porsche traditionellt ska ha en luftkyld motor. Det finns också många människor som är beredda att betala den extra peng som en luftkyld motor kostar idag.