En vit F-type och en gul E-type

Jaguar är ett bilmärke som grundades 1922 av William Lyons och William Walmsley. Till en början hette företaget Swallow Sidecar Company och fokus låg på att bygga sidovagnar till motorcyklar. I mitten av 30-talet ville de börja fokusera mer på bilar och för att få in kapital till företaget bildades istället aktiebolaget S.S. Cars Limited. En av deras första välkända bilmodeller var Jaguar SS. Den första modellen lanserades 1935 och hade en toppfart på 145 kilometer i timmen. Därav fick den namnet Jaguar SS 90 där 90 motsvarar toppfarten i mph. Det var deras första sportbil och den följdes av modellen SS Jaguar 100 där maxhastigheten hade förbättrats. Med de olika Jaguar-modellerna hade Walmsley och Lyons skapat en ny sorts sportbil med ett nytt cylinderhuvud och toppventiler. Jaguar SS producerades ända till 40-talet då den ersattes av modellen Jaguar XK. Den nya modellen var helt revolutionerande när den visades under London Motor Show 1948.

SS blir Jaguar och kliver in i framtiden

Under andra världskriget fick Jaguar ett problem med dess dåvarande namn S.S. Cars Limited. Aktieägarna ville av förklarliga själ byta ut SS för att inte kopplas samman med nazisternas dödspatrull. De beslutade att deras poJaguar XJ från 60-taletpulära sportbilsmodell Jaguar fick bli företagets namn istället. Jaguar hänger med än idag även om det fullständiga namnet sedan 2013 är Jaguar Land Rover. Huvudkontoret finns i England, i staden Withley, men Jaguar ägs av det indiska företaget Tata Motors som köpte det av Ford 2008. Mycket satsas på forskning och bland annat på University of Warwick som ligger i Coventry försöker man att skapa framtidens teknologi vad det gäller bilar. I-Pace heter Jaguars senaste elbil som lanserades i Norge och den nya elmodellen lockar även många nyfikna från Sverige. Frågan är om den kommer att bli en lika stor succé som vissa av deras historiska modeller blivit? Jaguar har gjort flera modeller som passar familjer men det är med deras sportbilar de skrivit historia. För att få bukt på dålig ekonomi har man försökt att återskapa vissa klassiker i modern tappning men utan någon större succé.

Bilmodeller vi minns

De flesta förknippar Jaguar med flärd. Det är snabba bilar som körs av personer med snygga märkeskläder och dyrbara juveler. Det är just sportmodellerna som ligger bakom denna bild och Jaguar har tillverkat flera bilar som fått kultstatus och blivit legendariska i motorvärlden. Den första var XK som nämndes tidigare i texten. Den tillverkades mellan 1948-1960 och kom i tre olika modeller 120, 140 och 150. Det var framför allt XK 120 som tog världen med storm med sitt, för den tiden, futuristiska utseende. Detta berodde på att Jaguar skapat motorn före själva bilen. Efterföljaren till XK gjorde lika stor succé den och det var modellen E-type. Det var en sportbil som lanserades 1961 och till och med Enzo Ferrari erkände att det var den vackraste sportbil som gjorts. E-type var dessutom ganska billig, i jämförelse med andra sportbilar. Den har även blivit utsedd i vissa nyligen gjorda omröstningar till världens vackraste bil. Efter E-type har flera moderna modeller lanserats men aldrig nått upp till samma kultstatus.